Príhovor riaditeľa školy
Vážení pedagógovia, ostatní zamestnanci školy, rodičia a milí študenti,
údel letných prázdnin je už raz taký, že ich začiatok i koniec sprevádzajú prejavy riaditeľov školy. Keďže školský rok 2019/2020 sa práve končí a bol určitým spôsobom výnimočný tak z pohľadu pedagógov ako aj žiakov, chcem Vám adresovať niekoľko myšlienok. Chcem Vám povedať, že nás všetkých, učiteľov, žiakov, rodičov, uplynulých 10 mesiacov čosi spájalo. Niečo, čo sme doteraz nezažili, čo nám prinieslo mnoho nových životných skúseností. Objavil sa vírus Covid 19 a núdzový stav, ktorý priniesol absolútnu zmenu v systéme vzdelávania, ako aj vo vzťahu žiak – učiteľ.
Slovo „povolanie“ je slovo, ktorého obsahový význam skrýva prizvanie, zavolanie, pobádanie k príchodu odniekiaľ niekam… Ak sa trochu zamyslíme, prídeme pri tomto drobnom rozbore k samotnej podstate práce pedagógov – k prizvaniu, zavolaniu, pobádaniu svojich žiakov. K čomu ich obyčajne učiteľ pozýva, je obyčajne buď skryté v knihách a potom učiteľ sprostredkúva žiakovi zlomky poznania mnohých vedcov. Alebo je skryté
v učiteľovom srdci a potom od neho žiak dostane niečo, čo z neho urobí lepšieho človeka.
Škola sa v našej modernej dobe neustále mení a vyvíja. Vo vyučovaní používame stále dokonalejšie technické prostriedky. Aj formy vyučovania sa menia. Namiesto bezduchého memorovania využívajú učitelia množstvo zaujímavých metód, pomocou ktorých žiakov motivujú, snažia sa im sprostredkovať vedecké poznatky ako zaujímavú súčasť nášho sveta, ktorú sa oplatí objavovať s nemalou zvedavosťou. Niečo sa však nemení a bolo by len na škodu, ak by sa to zmenilo. Mám na mysli to, že vo vyučovacom procese sa „naživo“ stretávajú žiaci a učitelia. Prináša to iste
i mnoho problémov, ale nesporne viac výhod. Sila diskusie zoči-voči je väčšia než pri virtuálnom četovaní, prípadne konferenčných hovoroch.
V dnešnej dobe má škola svoju silu v tom, že nielen sprostredkúva vedomosti, ale má stále možnosť vytvárať vzťahy, vychovávať, formovať žiakov aj v sociálnej oblasti. Z týchto vzťahov neprofitujú len žiaci, ale aj učitelia. Myslím si, že sme toto náročné obdobie štúdia spoločne zvládli úspešne. Dokázali sme sa spoločne vzdelávať, komunikovať a možno mnohí žiaci si vytvorili s pedagógmi ešte lepší vzťah. Verím, že nový školský rok bude tradičnejší, že učiteľ a žiak si budú bližší.
Preto mi na záver dovoľte, aby som pedagógom zaželal veľa oddychu počas dovolenky a Vám, študentom, v rámci možností tie najkrajšie prázdniny. Prajem taktiež pekné dovolenkové dni všetkým nepedagogickým zamestnancom školy.
Ešte raz všetkým prajem skvelé prázdniny.
Ing. Ľubomír Schvarc, riaditeľ školy