Usmernenie na hodnotenie žiakov stredných škôl

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR vydáva Usmernenie na hodnotenie žiakov strednej školy, odborného učilišťa a praktickej školy v čase mimoriadnej situácie spôsobenej prerušením vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020.

https://www.minedu.sk/usmernenie-na-hodnotenie-ziakov-strednych-skol/

Základné princípy hodnotenia žiakov v čase prerušeného vyučovania:

●zabezpečiť spravodlivosť pri hodnotení každého žiaka rešpektovaním individuálnych podmienok na domácu prípravu a dištančné vzdelávanie,

●sústrediť pozornosť na poskytovanie slovnej spätnej väzby,

●akceptovať jedinečnosť podmienok žiakov na vzdelávanie.

Zásady hodnotenia

  1. V čase mimoriadnej situácie nemôžu byť hodnotenie a klasifikácia znížené len na základe neplnenia požiadaviek na domácu prípravu    a dištančného vzdelávania z objektívnych príčin.
  2. Priebežné hodnotenie má mať charakter konštruktívnej spätnej väzby poskytovanej žiakom počas učenia sa. Má mať motivačný charakter, pomenovať žiakom chyby, ktoré robia a navrhnúť postup pri ich odstraňovaní. Priebežné hodnotenie má mať značne individualizovaný charakter, zohľadňovať vekové a individuálne osobitosti žiaka a prihliadať na jeho momentálnu psychickú i fyzickú disponovanosť.
  3. Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa prihliada predovšetkým na osobitosti, možnosti a individuálne podmienky na domácu prípravu počas prerušeného vyučovania v školách.
  4. Riaditeľ školy oznámi neklasifikovanie tých predmetov, ktoré pôvodne boli klasifikované, avšak podmienky v čase prerušeného vyučovania neumožňujú naplniť ciele predmetu kvalitnou/plnohodnotnou realizáciou (napr. laboratórne cvičenia, predmety praktického vyučovania, či výchovy). O tejto skutočnosti oboznámi žiakov a ich zákonných zástupcov do 20.4.2020.
  5. V rámci priebežného aj záverečného hodnotenia je možné využiť kombinované hodnotenie (klasifikáciu a slovné hodnotenie) aj v rámci toho istého predmetu.
  6. Pri priebežnom aj záverečnom hodnotení sa odporúča zohľadniť aj sebahodnotenie žiaka.
  7. Žiak s mentálnym postihnutím, žiak s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, okrem žiaka odborného učilišťa, sa môže hodnotiť slovným komentárom o dosiahnutých vzdelávacích výsledkoch bez vyjadrenia stupňov.
  8. O spôsobe hodnotenia jednotlivých vyučovacích predmetov rozhodne v čase mimoriadnej situácie riaditeľ školy po prerokovaní                              s                     pedagogickou radou elektronicky (napr. per rollam), v súlade s vyššie uvedenými bodmi.
  9. Po ukončení mimoriadnej situácie škola následne v prípade potreby vypracuje stručnú správu o priebehu výučby a hodnotenia na základe zápisníc z predmetových komisií a umeleckých rád a priloží ju ako prílohu k školskému vzdelávaciemu programu.

Získavanie podkladov na hodnotenie

  1. Podklady na hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov žiakov počas prerušeného vyučovania v školách získava učiteľ najmä z portfólií žiackych prác a rozhovormi so žiakmi. Podkladmi môžu byť projekty, riešenia komplexných úloh, projekty, tematické práce, samostatné praktické práce a plnenie dištančných úloh, spracovaných žiakmi počas domácej prípravy s prihliadnutím na individuálne podmienky každého žiaka.
  2. Neodporúča sa hodnotiť žiakov na základe testov a písomných skúšok.
  3. V čase mimoriadnej situácie sa ruší povinnosť realizovať predpísané kontrolné písomné práce,vyplývajúce z výkonového štandardu štátneho vzdelávacieho programu.
  4. Po obnovení vyučovania v školách sa písomné a ústne skúšanie nerealizuje najmenej dva týždne od nástupu žiakov do školy, v prípade žiakov posledných ročníkov štúdia najmenej jeden týždeň.

Pedagogická rada

  1. Hodnotiaca pedagogická rada sa v priebehu prerušeného vyučovania v školách nekoná.
  2. Ak termín klasifikačnej pedagogickej rady pripadne na obdobie prerušeného vyučovania v školách, náhradný termín klasifikačnej pedagogickej rady bude najneskôr do dvoch týždňov od obnovenia vyučovania v školách. V prípade, že sa vyučovanie v školách neobnoví do 15. 6., riaditeľ zabezpečí konanie pedagogickej rady elektronicky (napr. per rollam) tak, aby žiaci mohli dostať vysvedčenie v riadnom termíne.

Ukončenie stupňa vzdelania – bude vydané samostatné usmernenie.

Postup do vyššieho ročníka

  1.  V čase mimoriadnej situácie nemôže byť žiak zo žiadneho predmetu hodnotený stupňom prospechu nedostatočný alebo dosiahol neuspokojivé výsledky, t.j. nemôže opakovať ročník.
  2. V čase mimoriadnej situácie je vo výnimočných prípadoch možné určiť pred postupom do vyššieho ročníka preskúšanie u tých žiakov, ktorí zo subjektívnych príčin neplnili požiadavky vyučovania na diaľku, a dosiahli neuspokojivé výsledky za obdobie pred prerušením vyučovania. Preskúšanie je možné najskôr dva mesiace po obnovení vyučovania v školách alebo do 31. 8. 2020. O preskúšaní žiaka rozhoduje pedagogická rada.
  3. V čase mimoriadnej situácie môžu žiaci, ktorí v 1. polroku dostali známku nedostatočnú z dvoch a viac predmetov alebo boli neklasifikovaní, môžu absolvovať komisionálne skúšky najneskôr do 31. 8. 2020.

V Bratislave, dňa 6. apríla 2020

Mgr. Branislav Gröhling, minister

(Mimoriadna situácia, zapríčinená prerušením vyučovania v školách od 16.  3. 2020, pretrváva aj v prípade, že by vyučovanie v školách bolo obnovené ešte pred ukončením školského roka, t. j. pred 30. 6.  2020)

Napísať odpoveď pre Tatiana Zrušiť odpoveď

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

One Comment

  • Styriakova 20. apríla 2020
    Reply

    Chcela by som sa spýtať,kedy sa budú konať prijímacie skúšky?